وقتی به بازاریابی دیجیتال و رسانه های اجتماعی فکر می کنید، چه چیزیبیشتر ذهن شما را درگیر می کند؟ اکثر مردم به صفحات سایت، به روزرسانی وضعیت یا مقاله ها و محتوا فکر می کنند. اما اگر به جزئیات به ظاهر کوچک مانند نظریه رنگ ها دقت نکنید ، فرصتی مهم برای موفقیت واقعی را از دست می دهید.

چگونه رنگ روی مغز تأثیر می گذارد
رنگ یکی از آن جنبه های زندگی است که توصیف ارتباط آن با مغز ما به ظاهر ساده اما در عین حال تقریبا غیرممکن است. در حالی که بسیاری از تحقیقات انجام شده در مورد ارتباط رنگ و مغز انسان بی نتیجه است، این را ما می دانیم: رنگ تأثیر عمیق در نحوه مشاهده و مدرک نا از محیط پیرامون، اشخاص، تجارت ها از جمله مارک ها و محصولات آنها دارد. رنگ ها نه تنها با حافظه ما گره خورده اند بلکه توانایی ما را در به یاد آوردن بعضی از اشیاء افزایش می دهد. جالب تر آنکه اثر رنگ ها به اولین برداشت ها و تصمیم گیری های ما نیز گره خورده است. تحقیقات نشان می دهد که ذهن انسان تصمیم خود را خرید چیزی در مدت زمان ۹۰ ثانیه از شکل گیری اولین تصور می گیرد و از این زمان تقریباً ۶۲٪ الی ۹۰٪ ارزیابی ها فقط به رنگها مبتنی است.

استفاده از روانشناسی رنگ برای پیروزی در کسب و کار دیجیتال
در تحقیقات ی که داشتم به این نتیجه رسیدم که بیشتر روان شناسان توصیه می کنند، به جای آنکه صرفا به این موضوع توجه کنیم که چگونه و کجا باید از رنگ های خاص مانند قرمز، سبز، آبی، بنفش، صورتی و زرد استفاده کرد؛ به برخی از استراتژی های مختلف استفاده از رنگ ها دقت کنیم.

۱- برای جلب توجه مخاطب از کنتراست رنگی استفاده کنیم:
تضادهای عمده بین رنگ ها باعث جلب توجه عناصر خاص و برجسته می شود. می توانید از این مزیت در رسانه های اجتماعی و همچنین در طراحی وب و استراتژی محتوا استفاده کنید. T-Mobile مثال عالی است. همانطور که متوجه همه سیستم عامل های رسانه های اجتماعی آنها – به ویژه اینستاگرام – از رنگ صورتی روشن آنها برای تضاد زمینه های عمدتاً سفید استفاده می کنند.

۲- بصورت استراتژیک به ترکیب رنگ ها بپردازید
آیا با ایده ترکیب رنگهای مکمل آشنا هستید؟ اینها رنگ هایی هستند که مخالف یکدیگر هستند اما در کنار یکدیگر بهترین ترکیب را ایجاد می کنند.
اشتون هاف که یک بازاریاب دیجیتال است، می نویسد: “آنها از نظر جغرافیایی و از لحاظ رنگ متضاد هستند و نوعی تنش بصری ایجاد می کنند، زیرا با یکدیگر مخالف هستند.” حتی ممکن است توجه کنید که برخی از تیم های ورزشی مورد علاقه شما از رنگ های مکمل استفاده می کنند. از فوتبال تا هاکی، از رنگهای متضاد برای ترکیبهای رنگی بسیار خوبی استفاده می شود. “
نمونه هایی از ترکیب های مکمل رنگ شامل آبی و نارنجی ، قرمز و سبز و زرد و بنفش است.
اگرچه احتمالاً نمی خواهید همیشه از رنگهای مکمل استفاده کنید،اما گاهی اوقات از آنها به عنوان روشی برای جلب توجه در یک رسانه شلوغ رسانه های اجتماعی می توان بگونه ای اثر گذار استفاده کرد. ترفند این است که رنگ اصلی را با نسبت ۷: ۳ به رنگ مکمل استفاده شود.

۳- در نحوه بصری ارائه مطالب تان پایدار و منحصر بفرد باشید
درصد بالایی از هویت، مطالب، سبک و حتی لوگو ی شما و نام تجاری شما به نحوی جعل و کپی برداری غیر قانونی خواهد شد. بنابراین، همانطور که نوع نگارش مطالب و سبک ایجاد برند شما مهم است، داشتن طرح رنگی کاملاً یکپارچه که فوراً مردم را به برند شما متصل می کند بسیار مهم است.
با توجه بهرسالت رسانه های اجتماعی، باید در جذابیت بصری و رنگ بندی مطالبی که به اشتراک می گذارید دقت بسیار و سرمایه گذاری کنید. صفحه اینستاگرام پپسی نمونه خوبی است؛ توجه کنید که تقریباً در هر نوشته چه رنگ قرمز و آبی وجود دارد. این موضوع هدفمند است و حتی اگر یک لوگو به آسانی قابل شناسایی نباشد، یک اتصال فوری برقرار می کند.

سخن آخر
روانشناسی رنگ فقط یکی از عناصر دیجیتال مارکتینگ است که ممکن است به سادگی نادیده گرفته شود و یا توجهی که درخورآان است به آن نشود. با تغییردیدگاه خود در مورد تئوری رنگ ها و استراتژی های استفاده از آنها، می توانید از بعضی از اصول فنی استفاده کنید تا به بازاریابی خود جلوه ای بصری بدهید که با مخاطبان مورد نظر خود به شکل ویژه و منحصر به فرد ارتباط برقرار کنید.