در هرحرفه ای، یکی از مهمترین عوامل موفقیت و پیشرفت در کار ابزار مناسب آن کار و دانش استفاده از آن ابزار هست. هرچند که خود ابزار ها به تنهایی نمی توانند تضمین کننده موفقیت باشند اما می توان گفت عاملی بسیار تعیین کننده هستند. به طور مثال اگر شما یک مکانیک بسیار ماهر باشید اما دستگاه tuneup نداشته باشید چه اتفاقی می افتد…؟ شاید باید ساعت ها زمان برای عیب یابی خودرویی صرف کنید و در نهایت بازهم نتوانید مشکل را پیدا کنید؛ و یا در مثالی کامپیوتری تر، برنامه نویسی را در نظر بگیرید که با یک سیستم کامپیوتر ضعیف و “بدون اینترنت!!!” قصد نوشتن یک پروژه از نقطه صفر رو داره!
در دیجیتال مارکتینگ نیز یکی از مهم ترین مباحث شناخت ابزار های کار دیجیتال مارکتر و یادگیری نحوه استفاده بهینه از آنها هست.

در این مطلب قصد دارم تا شما رو با تعدادی از معروف ترین و کاربردی ترین ابزار هایی که یک دیجیتال مارکتر با اونها سر و کار داره آشنا کنم و در آینده به توضیح بیشتر در مورد هر کدام خواهم پرداخت.

۱- رسانه های اجتماعی (Social Media Platforms):
هر کسب و کار دیجیتال با ادغام صفحات و کانال هایی در شبکه های اجتماعی مختلف دارد جان بیشتری می گیرد. معمولا اولین کاری که در کنار ایجاد یک وب سایت رسمی برای آن تجارت انجام می شود، ایجاد اکانت هایی در شبکه های اجتماعی مختلف جهت تبلیغات متناسب با آن فضاها است.
به عنوان مثال شاخص ترین Social Media ها می توان از Facebook ، Instagram ، Telegram و Snappchat یا حتی LinkedIn نام برد.

۲- ابزار های طراحی (Design Tools):
ما انسان ها شیفته طرح ها، رنگ ها و جلوه های زیبای بصری هستیم. در طول تاریخ تبلیغات، همیشه طراحی بصری اهمیت بسیار ویژه ای در رساندن مطلب به مخاطب داشته است. انتخاب و طراحی هوشمندانه یک لوگو، بنر، قالب وبسایت و … می تواند اثر مثبت مضاعف برای کلام و پیام شما داشته باشد.
یک دیجیتال مارکتر باید از حداقل دانش و توانایی در استفاده از ابزار های گرافیکی را داشته باشد. مهمترین و محبوب ترین این ابزار ها Photoshop و Canva هستند.

۳- ابزار های آنالیز (Analytics Tools):
دسته دیگری از ابزار های کارآمد برای هر دیجیتال مارکتر، ابزار های آنالیز هستند. این دسته شامل تمام قابلیت های Google Analytics (برای ردیابی وضعیت ترافیک سایت شما) و یا ابزار های آنالیز شبکه های اجتماعی مثل Facebook Insights و Twitter Analytics که اطلاعات کامل و جامعی در خصوص میزان اثر گذاری صفحه شما می دهند.

۴- ابزار های بازاریابی محتوا (Content Marketing):
برای مارکتر هایی که بیشتر تمرکز آنها بر روی تولید محتوا هست، ابزار های CoSchedule و Hubspot  کمک بزرگی برای تولید محتوا هستند.

۵- ابزار های ایمیل مارکتینگ (Email Marketing):
آخرین دسته ابزار در جعبه ابزار یک دیجیتال مارکتر ابزار های ایمیل مارکتینگ هستند. MailChimp و Iterable از جمله ی آنها هستند که در آینده بیشتر به توضیح آنها خواهیم پرداخت.